Tre egg om dagen = doping for hjertet..

University of Connecticut har nylig publisert et studie hvor de målte en del hjertekarr relaterte parametre i blodet mens de introduserte egg i dietten.

Deltagerne fikk ingen begrensninger for hvordan de skulle spise eggene – rå, bløt/hard kolt, stekt etc. Ellers ble de bedt om å spise som normalt. Etter en to ukers eggfri periode ble de satt til å spise egg i 12 uker: 4 uker med 1 egg om dagen, 4 uker med 2 egg om dagen og tilslutt 4 uker med 3 egg om dagen. Det var 40 menn og 40 damer som deltok. De var fra 18 til 40 år, og en  BMI fra 18.5 til 29.9. Altså rimelig «gjennomsnittlig».

Forskernes analyse av resultatene viste bla følgende:

  • Antioksidant konsentrasjonen i deltagernes plasma økte lineært m / hver egg.
  • Forbedringer i partikkelstørrelse til både LDL og HDL. LDL er i utgangspunktet regnet som det farlige kolesterolet, men ikke de LDL molekylene som er store. De trenger vi.

Så i tillegg til den daglige skjeen med tran, og ”fem om dagen” så kan du styrke helsa ytterligere med å spise par tre egg om dagen.

DiMarco, et al. «Intake of up to 3 Eggs per Day Is Associated with Changes in HDL Function and Increased Plasma Antioxidants in Healthy, Young Adults.» American Society for Nutrition (2017). jn241877

Skjermbilde 2017-03-06 kl. 17.37.18