Høytfett kosthold .. Matkvalitet ..

Nå har vi også i Norge klart å dokumentere at Høyfett kosthold faktisk kan være gunstig. Et nylig publisert studie fant at et høyfett-kostholdet gir en betydelige forbedringer i de viktigste risikofaktorene for hjertekarr sykdom, som fettlagring, blodtrykk, blodfett (triglyserider), insulin og langtidsblodsukker

MEN dykker man inn i studiet viser det seg at det også handler om kvaliteten på matvarene man spiser. Matvarene deltageren i studiet spiste var basert på ferske og næringsrike råvarer. I tillegg reduserte man inntak av raffinerte oljer, sukker og melprodukter, samt brukte ris isteden for pasta.

Raffinert olje er matoljer som er behandlet for å ha en lang holdbarhet. Dette fordi ferske oljer harskner fort. Det er spesielt de vegetabilske olje som topper ”stygginglisten”. Verst er Soya-, Mais- og Solsikkeolje. Men det gjelder også til dels oliven- og rapsolje, spesielt hvis de nærmer seg utløpsdato. Du skal spesielt ikke bruke raffinerte Oljer til å steke med da de oksiderer svært lett og blir direkte helseskadelig / kreftfremkallende. Apropos steking så skal man steke med mettede fettprodukter, f.eks. smør og kokkosolje, da disse tåler mer varme en vegetabilske oljer / margarin.

http://ajcn.nutrition.org/content/early/2016/11/30/ajcn.115.123463.abstract?papetoc