Lykkes med kostomlegging?

Det mangler ikke på gode råd om kostomlegging og slanking – low carb, ketose, høy carb, detoxkurer, periodisk faste, etc. Men ifølge en fersk meta-analyse var det mindre en 10% som hadde fulgte opp slankekuren/dietten 12 måneder etter de hadde startet. Nå skal det sies at diettene man analyserte, var ikke ekstreme. De var grunnleggende programmer som forsøker å skape en lett til moderat kalori underskudd.

Studiet analyserte totalt 27 studier. De kom frem til tre hovedkonklusjoner:

  1. Studier med personlig veiledning hadde størst compliance, dvs størst sjanse for deltageren fulgte opp diettplanen.
    Så en dyktig kostveileder virker å være sentral for en varig kostendring.
  2. Slankeprogram som har sosial aksept hadde også bedre prognoser. Dvs slankeprogrammer hvor venner, familiemedlemmer, eller gruppe som støtter opp om prosessen gir altså en større sjanse for å lykkes. Mennesker som fikk sosial aksept og støtte, hadde en 37% høyere sjanse for å opprettholde sitt vekttap.
  3. Kostomlegging alene har større sjanse for suksess enn trening alene. Ernæring intervensjon gir også raskere resultat, dvs raskere vektnedgang enn bare trening alene.

Konklusjonen er at hvis du skal med i vekt og bli der blr du få deg en kostveileder. Sørg for at de rundt deg gir deg støtte og backer opp om din kostplan/diett. Så til slutt må du ha fokus på selve kostholdet, og få det innarbeidet før du fokuserer på trening.

Rogers, Marla, Mark Lemstra, Yelena Bird, Chijioke Nwankwo, and John Moraros, «Weight-loss Intervention Adherence and Factors Promoting Adherence: A Meta-analysis.» Patient Preference and Adherence PPA, Volume 10 (August 12, 2016): 1547-559. Accessed September 4, 2016. doi:10.2147/ppa.s103649.