Helse i kaldtvann

Hypotermisk behandling. Ved hypotermisk behandling (hb)utsetter man kroppen regelmessig for visse typer av naturlige kulde påkjenninger (som for eksempel kaldtvann). Formålet hb er å forbedre den kroppslige helsen. Den mest vanlige formen for hb er kaldvannsterapi. Kaldvannsterapi har dokumentasjon på at det styrker immunforsvaret, redusere betennelser og smerter, og øke blodsirkulasjonen. Mange hevder at det holder med å dusje i kaldt vann, mens andre mener det kreves mer omfattende nedkjøing – isbad eller kjølerom.

Skal man i det hele tatt få effekt eller helsemessige gevinster må man gi kroppen hb over tid, helst mer en 30 dager. Med andre ord må man ha faste regelmessige kulde eksponeringer for å kunne hente ut en helsemessig gevinst. En enkelt kald dusj gir ikke mye annet en god ”kroppsjokk”. Den fysiologiske helsegevinsten i kaldvannsterapi, ligger i at kroppen tilpasser seg kuldeeksponeringen over tid.

Forskningen viser at å dusje i kaldtann (10 grader eller kaldere) gir over tid en fysiologisk respons, bla bedre respirasjon og lavere hvilepuls. En stort tysk studie undersøkte oksidativt stress (stress som ødelegger cellene våre) hos isbaderene. De fikk etter en tid et økt «antioksidative forsvar» – parametre som ble målt i blodet. Det vil si at det ble mer motstandsdyktig mot det oksidative stresset. Annen forskning på isbadere viser at deres immunforsvaret styrkes – økning i antall hvite blodeceller og deres aktivitet.

Fullkropps eksponering i kaldtvann og kryoterapi kammer (kald lufts kammer) øker noradrenalin nivået i kroppen. Dette underbygger funnene på at kuldeeksponering over tid er smertelindrende. Det er også funn som viser at kuldeeksponering vil øke forbrenningen, bla igjennom økning av produksjon av adrenalin.

Det ser også ute til at kaldvannsterapi har en positive effekt på kronisk utmattelsessyndrom, og kronisk hjertesvikt. I tillegg er den en hypotese at det også kan ha en noe bedrende på ikke-lymfoide kreftformer.

Hvis du ikke er en typisk isbader ellers synes det er mye styr å kunne bli det, kan du gjøre det enkelt. Avslutt din daglige dusj med 30 til 60 sekunder iskaldt vann. Allerede etter en uke vil du være tilvennet kulde eksponeringen. Dvs at du vil ikke få et mentalt sjokk og pustebesvær av kaldtvannet. Etter en måned vil du høste en positive helsemessig gevinst sier forskningen.

Lykke til. Følg med etter jul kommer en kaldvanns konkurranse