Gener og trening

Du har sikkert sett det: Det er den tynne reka på treningsstudioet som har trent bare halvparten  så lenge som du men er han har rukket å bli dobbelt så sterk som deg. Da antar vi at du ikke er av de som er kronisk overtrent pluss underspiser….

En fersk studie som ble utført av en gruppe europeiske forskere viser imponerende resultater, med å matche den enkeltes genotype med riktig styrketrenings prinsipp gir mer effektiv styrketrening.

Forskere har i århundrer mistenkt, og kanskje vist at toppidrettsutøvere er født, og ikke alltid skap på treningsarenaen. Flere studier har identifisert en rekke genetiske varianter knyttet til fysisk respons og egenskaper.

Genene viser hva som er optimal idrett for deg og hvilke trening du respondere på – styrke, hurtighet, utholdenhet, etc samt hvilke treningsprinsipper du responderer på. I den et nyere studie foreslår Jones et al. en algoritme som skal hjelpe idrettsutøvere å oppnå «bedre resultater som følge av høy eller lav intensitet styrketrening programmer”

I to studier testet man ut algoritmen. Der fullførte utøvere en åtte ukers høy, eller lav intensitet styrketrening program. Treningsprogrammet matchet eller var feil iht  individets genotype (styrke dominans eller utholdenhets dominans). Det en tilfeldig fordeling av utøverne til de ulike treningsregimene. Før og etter test var spenst (counterjump test) og en 3 minutts sykkeltest.

Det er helt klart en sammenheng. De med:

  • Genotype for utholdenhet responderer best til lavintens styrketrening
  • Genotyper for styrke responderer best til høyintens styrketrening.

Nå skal det sies alle deltagerne responderte til trening begge former for trening, men det var ”himmelske” forskjeller på . Størst var forskjell var det blant fotballspillere med genotype for utholdenhet. Når de trente lavintensstyrke var responsen 6 ganger større vs det å trene høyintensstyrke.

Nå er det ikke slik at alle skal nå teste sine gener for du kan med litt klokskap finne ut av dette. Alt du trenger er en treningsdagbok, evne til å teste og reteste deg selv, og ha vilje til å trene jevnt over en periode (8 uker), samt at det kan være lurt å alliere seg med en trener.

Jones, N., et al. «A genetic-based algorithm for personalize  resistance training.» Biol Sport 33.2 (2016): 117-126.

Liu, Xiao-Gang, et al. «Genome-wide association and replication studies identified TRHR as an important gene for lean body mass.» The American Journal of Human Genetics 84.3 (2009): 418-423.