Stevia – naturlig søtningstoff

Stevia er unikt fordi det er mest verdsatt for hva den ikke gjør. Det gir en søt smak uten den legger kalorier til maten.

I motsetning til andre sukkererstatninger kommer Stevia fra en plante. Stevia inneholder altså ingen kalorier, og det er 200 ganger søtere enn sukker. Det vil si at to spiseskjeer Stevia tilsvarer et helt melkeglass med sukker.

Steviaekstrakt har en bitter ettersmak. Det har medført at noen produsenter blander Stevia med andre sukker og kunstige søtningsstoffer for å forbedre smaken. Dersom det er dekstrose, maltodekstrin og sukrose vil ”Steviaproduktet” øke blodsukkernivået. Det er derfor viktig å lese etikettene på produkter som hevder å være Stevia.

Stevia har, og er, et kontroversielt søtningsstoff. Det har vært assosiert med negative helseeffekter, uten at man virkelig har kunnet dokumentere det. Men uansett så betyr ikke det at man skal være ukritisk i bruken av Stevia. Det som er litt varsko er at Stevia har vært linket opp mot medisiner, dvs at det kan ha forringet virkninen av enkelte type medisiner. Så hvis du bruker medisiner kan det være lurt å ta kontakt med helsepersonell før du switcher til Stevia som søtningsstoff.

Ren Steviaekstrakt forhøyer ikke blodsukkernivået. Det er indisier på at det kan bedre kroppens evne til å metabolisere/ behandle glukose (sukker).

Et nytt studier antyder at Stevia kan gi ekstra helsemessige fordeler til de som slanker seg. Forsker Kassi et al. testet ”snacking” på pasienter med metabolsk syndrom (overvektig). Alle ble satt på en lavkalori diett. De ble delt i to grupper der den ene gruppen fikk spise Steviabaserte ”snack”, mens den andre kun forholdt seg til lavkalori dietten. De fant at snacking basert på Stevia er helt trygt å bruke under diett. Det gav også en større effekt på blodtrykket (reduksjon), fastende blodsukker nivå (reduksjon), oksidert LDL (redusert) og leptin (redusert). Det var altså mer effektivt i forhold til å bare spise en lavkalori diet. Det vil si at Stevia kan redusere risikoen for å utvikle arteriosklerose og diabetes type 2.

Det er gjort studier hvor man har sammenlignet søtningsstoffene – Stevia, sukker og aspartam. Stevia gir lavere økning av blodsukkeret etter måltidet. I tillegg har man tilsatt Stevia til høy fett og høy karbohydrat dietter. Igjen; Stevia hemmer blodsukkerøkningen etter måltidene. Så er Stevia et anti sukkersyke tilskudd? Tja, her er teorien (nittygritty):

Studier har viste at Stevia hemmer enzymet pankreatisk a-amylase og a-glukosidase og således nedbrytningen av karbohydrater i tarmen, ergo et redusert / sener opptak.

Steviaekstrakt ligner på insulin og kan øke sukkeropptaket i cellene. Parallell behandling med insulin og Steviaekstrakter øker glukoseopptak i cellene betydelig mer enn insulin alene.

Studier gir bevis for at Stevia har en antioksidant effekt. Noe som kan redusere den kroniske inflammatoriske reaksjonen i type II diabetes

Hva er det i Steviaplanten som gjør at effekten fortsatt under debatt? Uansett den hyperglykemiske effekten har blitt observert i doser fra 5 mg / pr kg kroppsvekt til 200 mg / pr kg kroppsvekt.

 

Stevia er vel vår venn.