Svette er mer en vann

Svette, kjent som persipere eller diaphorese, er væske som blir skilt ut av svettekjertlene i huden. Svette er et av kroppens virkemiddel for å regulere kroppstemperaturen. Når svetten fordampes fra hudoverflaten har det en avkjølende effekt på kroppen. Derfor produserer vi svette i varmt vær, og når vi trener (musklene produserer varme).

Vi svetter ca 450 liter pr år. Ved høyintenstrening kan vi svette fra 2 til 4 liter per time. Svette er i utgangspunktet luktløs, men når den kommer i kontakt med bakterier på huden, utvikles en streng lukt.

Svetten består av: 99% vann, resten er mineraler, melkesyre, og urea. Av mineraler er det spesielt natrium, kalium, magnesium og kalsium. Det er derfor viktig og også erstatte de tapte mineralene hvis man svetter mye.

Dersom du trener mye så kan du få noen hint om hva du kanskje trenger å supplere med, i tillegg til vann. Noen forenklede tegn som du kan kjenne etter når du trener eller bare er i tropisk svettende varme:

 

Vannmangel: du blir tørst og kanskje litt svimmel

Natriummangel: du blir tørst, får små kramper, og mister lysten på mat.

Kaliummangel: du blir lei, nedstemt/lei, og litt dizzy, samt at musklene føles svake.

Magnesiummangel: du blir uvell, kvalm, og litt uklar i hodet, samt får små kramper i musklene.

Kalsiummangel: gir gjerne bare krampe tendenser

Kjenner man noen av disse tegnene bør man supplere med vann og elektrolytter. Enkleste kan være å drikke en halvliter vann med en t-skje havsalt eller himalaya salt (4.5g). Dersom du har flere av de mentale symptomene, spes under trening og konkurranse, bør du supplere tilskudd som innholder mer kalium, magnesium og kalsium, f.eks. Crampfix. Blir disse tegnene utpreget må man avbryte aktiviteten, og søke hjelp.