God søvnkvalitet? Magnesium? Banan?

Har du problemer med å få en god natts søvn? Med alle stressfaktorer i dagens moderne liv kan det være vanskelig å få kvalitet på søvnen, og tilstrekkelig kvantitet. Viktige faktorer som påvirker søvnkvaliteten er hjerneaktivitet, hormonproduksjon og nervesystemet stressnivå.

 

Redusert søvnkvalitet innvirker svært negativt på helsen. Den kognitive kapasiteten svekkes, de motoriske ferdigheter og evner reduseres, det fysiske og mentale overskuddet reduseres, samt at man er mer predisponert for sykdommer som infeksjoner, fedme, sukkersyke og kreft.

 

Den enkleste man kan gjøre er å ta en sovepille, men er det en god løsning? Sovepiller er vanedannende og har mange kjente bivirkninger som svimmelhet, forstoppelse, magesmerter, problemer med å konsentrasjon, våkenhet, hukommelsesproblemer, etc.

 

Forskning viser at alle bør ha 7 timer søvn hver natt. Det vil si at du bør ha fem søvnsykluser (veksle mellom REM søvn og dyp søvn). Punktum.

 

Så hva kan du gjøre for å bedre kvaliteten? Et enkelt råd er inntak av banan og kanel.

 

Bananer er rike på kalium og magnesium. Men selve bananskallet har enda rikere på kalium og magnesium enn selve banankjøttet.

 

Kalium og magnesium er gunstig for nervesystemet og er perfekt å innta for å få musklene til å slappe. Magnesium er et mineral som kroppen forbruker mye av når du stresser. Det gjør at det er vanlig at mange av oss som stresser i hverdagne har litt for lavt nivå av Magnesium i kroppen.

 

Hva med kanel? Kanel har den viktige egenskapen at det har en svært positiv virkning på å stabilisere blodsukkeret. Når blodsukkernivået er stabilt, vil det igjen stabilisere hormonene i kroppen og hjernen (serotonin/dopamin). Det igjen bidrar til bedre søvnkvalitet. Husk at vi snakker om ekte kanel – Ceylon Kanel!

 

Så hvorfor ikke utnytte den terapeutiske effekten fra  banan med bananskall, og kanel? Bananskallkanelte

 

 

Her er oppskriften:

 

En banan (med skall og helst organisk)

Et dæsj kanel (halv t-skje)

En liten kjele med vann

 

  1. Skjær av endene på bananen
  2. Ha bananen i en kjele med vann

 

Kok bananen i ca 10 minutter. Dryss kanel i vannet. Hvis du liker søt te så ha litt Stevia i vannet. Hell vannet over i en kopp, og drikk. Gjerne en times tid før du legger deg. Ikke spis bananen hvis du ikke ønsker å legge deg med mye mat i magen. Magen trenger også hvile!

 

Lykke til.