Angst og depresjons vs Niacin

Angst og depresjon er de vanligste av psykiske lidelser i den vestlige verden. Heldigvis er de fleste angstlidelser mulig å behandle / tone ned. I dag får de fleste hjelp i form av reseptbelagte medisiner, og kognitive terapi. Men finnes det andre komplementerende måter å behandle angst?  Noe forskning tyder på at det kan være alternativer til selve den medikamentell behandling.

 

Forskere mener angst og depresjon ofte er en kombinasjon av flere faktorer, fra arv til miljø, men at det mange gagner kan trigges av konkrete hendelser. Iom at lidelsen er tenkes er multifaktoriell, er det heller ikke usannsynlig at det kan lindres med alternativ kjemisk behandling. Noe forskning indikerer at et vitamin som Niacin (Vitamin B3) kan hjelpe til bedring av symptomene for angst/depresjon.

 

Niacin, Vitamin B3, er en av de mange B-vitaminene. Det er viktig for DNA-reparasjon, syntese av steroid hormoner, og energiomsetningen i cellene. Niacin har evnen til å redusere spenningen i arteriene. Dette fører til økt blodstrøm og reduserer blodtrykket. Niacin kan også øke HDL-nivået og samtidig redusere LDL-nivåene som igjen er assosiert med bedre hjertekar helse. I forhold til angst, tror man at Niacin fungerer som en motgift til adrenalin. I angstlidelser er det ofte en overproduksjon av adrenalin. Noen forskere mener at niacin også kan bidra til å redusere angst og depresjon igjennom å forbedre søvnkvaliteten.

 

Vurderer du å teste ut dette, bør du snakke med helsepersonell. Anbefalt daglig inntak av Niacin varierer nemlig med alder og kjønn, samt at har du fått kontroll på lidelsen skal du være svært forsiktig med å seponere medisin / drive egen behandling. Så ta kontakt med fagfolk hvis du vil vite mer.