Bedre helse gir et bedre liv

Veien til en bedre helse er unikt for alle, og det finnes nesten like mange meninger som det finnes bloggere på nett. Nå skal du få seks enkle tips for en sunnere helse.

  1. REIS DEG! En av de mest helseskadelige tingene vi gjør er å sitte. Et studie publisert i Archives of Internal Medicine viste at de som satt i 11 timer om dagen eller mer hadde 40 prosent høyere risiko for å dø i løpet av tre år. Menneskekropper er faktisk mer utviklet til å sitt på huk enn å sitte i en stol. Så sitter du mye (jobb, studie, gamer etc), så sørg for å reise deg ofte. Få deg en stående arbeidstasjon. Er du mye i telefonen, så stå når du prater, evt gå rundt.
  2. KAST JUNK! Behandlet mat, hvit sukker og “junkfood” er en direkte trussel mot helsen din. Slik mat er forbundet med alle livstilssykdommer. Er du en junkoholick så hold deg til en dag i uken. Kjøp heller inn alternativer som du kan ”snacke” på. Når jeg klarer det så klarer alle det.
  3. SLÅ AV NYHETENE. Mye av nyheter fra omverdenen er bare negative spenning, og uttrykket er i en meget konsentrert form. Mennesker kan ikke utvikle seg med evnen til å behandle den enorme informasjonsmengden vi blir eksponert for fra TV, radio, og internett. Vi blir bare stresset av å holde tritt med informasjonsflyten. Hvis du er avhengig av ekte nyheter, så prøv å hold deg til seriøse informasjons kanaler. Dersom du leser nyhetene bare annenhver dag, er det mikroskopiske sjanser for at du går glipp av essensielle nyheter/ informasjon.znooze_1
  4. HØR PÅ MUSIKK. Allerede for 5000 år siden fant kineserne sammenhengen mellom musikk, hjernen og kroppen. Musikk kan bidra til å redusere stress. Det kan også bedre humøret ditt, og kreativiteten din. Spill musikk som du liker. Musikk som får deg til å føle deg bra.
  5. SOV GODT. Få deg en god natts søvn. Dårlig søvnkvalitet er i likhet med kostholdet blitt et folkehelseproblem. Stadig flere lider av en eller annen form for søvnforstyrrelse. Mangel på søvn er forbundet med helseproblemer, sykdom og for tidlig død. Du tenger 7 til 8 timer søvn hver natt for å restituere deg etter dagens aktiviteter. Det er en illusjon å tro at kroppen din bare trenger 6 timer søvn pr natt.
  6. GÅ EN TUR. Av alle former for trening og bevegelse, er å gå den mest naturlige. Vi er genetisk programmert til å gå lange avstander. Enten du er inaktiv eller en verdensklasseidrettsutøver så bør du legge inn gåturer som faste innslag hver dag. Det å gå bidrar til masse positive utslag på den fysisk helsen din, samt at det stimulerer hjerneaktiviteten din. Effekten av å gå begynner fra første skritt.