Utrente normalvektige kvinner kan redusere fettmasse med 6 kg på 6 uker bare med trening

Et nylig publisert studie i Sport Science for Health viste at 6 uker med strukturert HøyIntensIntervallTrening (HIIT) kan redusere kroppens fettmassen med 6kg ! Dette uten å regulere kostholdet. Forsøkpersonen gjore ingen forandringer i kostholdet.796155_b23f31d269f649db886f56f8daea367d

For de som deltok i studiet vil det si at BMIen gikk ned med whooping 10% (2.72). Fettmasse droppet med 23%, og livvidden gikk inn med 6%.
Trening ble utført på vanlige ergometersykler. Før og etter selve HIITøkten syklet man 3 min på 60% av sin HRmax. Selve HIITøkten besto av 15 stk 1 min intervaller. Belastningen på intervallene tilsvarte 90% av HRmax. Pausene mellom intervallen var 30 sekunder.
Studiet viste også at du får ikke samme effekten om du trener med lavere intensitet. Selv om man hadde utjevnet belastningen til denne gruppen med å la dem trene litt lengre enn HIIT gruppen. Totalbelastningen var i teorien lik. Nå skal det sies at også de som trente med lav intesitet hadde også god effekt av treningen f.eks gikk fettmassen ned 11 prosent.
Desverre for oss menn, så omhandlet studiet kun utrente damer som var normalvektige. Så damer som ønsker å «spisse» seg frem til bunadsformen kan gjøre mye på 6 uker.