Pass på «guttene» dine

Menn i fruktbar alder bør passe på «guttene» sine. De er i mange tilfeller et uttrykk for egen helse. Bare se hva forskningen anbefaler for å unngå en forringelse av  sædkvalitetenStress er en faktor som kan redusere kvaliteten. Så stress fra relasjoner, stress fra overtrening , stress fra jobb vil kunne ødelegge kvaliteten. Egentlig så vil alt som forstyrrer kroppens produksjon av testosteron forringe sædkvalitet, og stress er en slik faktor. I tillegg vil kroppen øke egenproduksjonen av cortisol hvilket også vil forstyrre forplantingsevnen.

Det er ikke bra for sædkvaliteten å spise mye bearbeidet kjøtt. Et relativt nytt studie fra Harvard fant at menn som spiste mye bearbeidet kjøtt (pølse, bacon, kjøttdeig etc) får en betydelig lavere sædkvalitet. Mye vil si en halv porsjon eller mer pr dag. Nok en god grunn til å tune ned inntaktet av bearbeidet kjøtt. Det er også kreftfremkallende.

British Journal Sports Medicine fant at menn som ser mye på TV har færre sædceller enn menn som trener jevnlig, dvs mer en 30 min daglig. Unngå innaktivitet og mosjoner iht anbefalinger fra Statensråd for Helse og Ernæring

Alkohol og tobakk er gift for sædcellene. Ii tillegg vil kronisk alkohol inntak øke produksjonen av østrogen i mannekroppen. Østrogen er et damehormone som foringer modningen av sædcellene. Så ingen tobakk, og måtehold med alkohol. Da alkohol i en akuttfase kan gi en midletidig boost i testosteronet.

Unngå tungmetaller da det er som tobakk direkte giftig for sædcellene. Dvs bor du i et forurenset område, eller jobber en plass med mye forurensing så bør du beskytte deg. Få tilgang til frisk luft jevnlig, bruk beskyttelses utstyr, og/eller spis mat som kan avgifte kroppen. Man som kan avgifte tungmetaller i kroppen er f.eks. grønnegrønsaker, spirulina og chlorella.

Harvard School of Public Health har gjort en studie som viser at så lite som en halv porsjon soya om dagen kan skade sperm produksjon og kvalitet. Forsiktig med mat som soyabønner, soyamelk, og tofu. Man tror at disse produktene kan stimulere til et økt nivå av damehormonet østrogen. Menn må unngå mat som stimulerer økt nivå av østrogen, ei heller spise p-piller.

Spis mye mat med antioksidanter. Oksidanter vil forringer modnings prosessen av sædcellene. De som er viktig er spesielt zink, selenium, vitamin E og C.

Sitte med en bærbare datamaskiner på fanget,  eller en mobiltelefon i lomma er også en «spermkiller» har også fått kritikk.  Forskerne mener at det er den økende temperaturen i pungen som reduserer sperm produksjon og kvalitet. Testiklene må altså ha det litt luftig. Unngå trange bukser og supertighte  underbukser.

Forskere ved Loma Linda University Medical School fant at vegetarianere og veganere har betydelig lavere sperm tall i forhold til «kjøttspisere» – 15 millioner sædceller per milliliter mot 70 millioner per milliliter. For å øke sædceller anbefaler derfor å spise rent kjøtt.796155_c16737043a8e40f494f8bb3b5a726151

I tillegg kan man se en klar sammenheng mellom samleie og kvalitet. For å si det slik sjelden eller aldri sex er en katastrofe for spermkvalitet.  Ikke vær red for å kurtisere litt med din kjære.
En digresjon til sommerens sydentur. Solkrem kan også svekke menns fruktbarhet. En stort longitudinalt studie om fruktbarhet og miljø fant at kjemikalier som vanligvis finnes i solkrem kan svekke mannlig fruktbarhet opp mot 30%. Mye av skylden legges til stoffet benzophenone (BP2, BP3, eller BP5) som lett blir abdorbert igjennom huden. Så skal du ut å reise prøve dette «kiss my face»

http://kissmyface.com/natural-sun-care-sunscreen

Fant ingen Norske leverandører, men vi henger jo litt etter i Norge…

So guys – Get fit, and take care of your infantry !