Alle voksne bør vurdere kosttilskuddet kreatin

Alle voksne bør ta Omega 3 tilskudd, men det ser ut til av vi også bør ta kreatin tilskudd. Kreatin er godt kjent i styrke og fitnessmiljøene, men nå er det økenden bevis for at også andre treningsmiljøer også bør supplere med kreatin.

Kreatin lagres primært i musklene som kreatingfosfat, som igjen er en rask energikilde for muskelcellene. Norske forskere er forsiktige med å anbefale bruk av kreatin, samtidig som de sier at det har en positiv effekt for personer som trener styrke eller idretter som krever eksplosivitet, f.eks. ishokey. Flere studier viser at uansett alder så gir kreatin økt muskelmasse, maksstyrke, og utholdenstyrke.

Hos eldre har man også funnet at beintettheten kan øke med kreatin som tilskudd. Spesielt hos vokse damer har man funnet at styrketrening kombinert med kreatin tilskudd øker beintettheten i lårhalsen betydlig mer en styrketrening uten kreatin tilskudd.
Forskning viser også at hjernen vår inneholder kreatin. Studier har nå vist at kognitiv funksjon kan forbedres med kreatin tilskudd. Kognitive funksjoner er tenkning. Dvs intellektuelle, verbale og mentale prosesser som hukommelse, problemløsning, oppmerksomhet, resonnering, språk, kommunikasjon o.l. I forskning har man sett på eksperimentelt nedsatt kognitiv funksjon (etter søvnmangel ) eller naturlig nedsatt kognitiv funksjon (på grunn av aldring). Det viser seg at begge deler kan bedres med kreatin tilskudd.
I gjennomsnitt får den voksne nordmann og kvinne i seg rundt et gram kreatin om dagen gjen796155_d2d9a1a973a34a0d9dcb20340d5dd7d0nom maten. ​Primært fra fisk og kjøtt. Forskning har også testet ut hva som er en «terapeutisk» dosering, og den positive effekten ligger på et inntak mellom 2 og 5 gram. En t-skje tilsvarer 3 til 5 gram.
Det er få bivikringer med kreatin, og det mest vanlige er vektøkning. Kreatin har en tendens til å binde vann i musklene, men noen tilskudd er laget for å begrense dette. Men et nytt studie viser at etter 3 måneder med kreatin tilskudd er «vann» effekten nesten borte.
I dag er kreatin et relativt billig kosttilskudd, som mange voksne nok vil ha stort utbytte av å innta. Så kast bort litt fordommer, forbered skjelett og hjerne på alderdommen og prøv ut kreatintilskudd.