Badstu = Bedre kondis, sterke, og slankere kropp

Det publiseres nå flere og flere studier som viser positive gevinster med regelmessig badstue bruk.
Badstu bedrer restitusjon, og øker muskel tilvekst etter trening. Dette skjer spesielt ved økning av kroppens egenproduksjon av veksthormon. Et av de viktigste hormonene for å restituere seg etter trening.  Tar man badstu 2 x 15 til 20 minutt , med en liten pause mellom øktene vil produksjonen av veksthormon øke. Gjøres det to ganger i uken vil nivået økes fra to til fem ganger normal. Det vil akselerere restitusjon av kroppen samt bedre forbrenningen din.I tillegg blir insulin og blodsukker reguleringen bedre, hvilket har en positiv effekt på muskel oppbygging, dvs det hindrer nedbrytning av muskelproteiner.
Jevnlig bruk av badstu vil også øke kondisjon / utholdenhet din. Et nylig publisert studie viser at regelmessig badstu i forlengelse av hardtreningsøkter forbedrer treningseffekten. Det skjer igjennom økning av blodverdier relatert utholdenhet. Bedringen er på linje med bruk av det ulovlige stoffet Epo. Fordelen med badstu er at det er en lovlig biohack.
Badstu styrker også hjertekarrsystemet ditt. Badstu to til tre ganger i uken reduserer sjanse for akutt hjertestans med over 20 prosent. Tar man badstu 3 til 7 ganger i uken reduseres risikoen med 63%. De som tar badstu mer en 3 ganger i uken reduserer også risikoen for hjertesykdom og hjerneslag med over 50%.
Immunforsvaret ditt blir sterkere og mer effektivt. Bare med korte økter (15 min) kan man se forandringer i immunforsvaret. Antall hvite blodcellene øker – mer av kroppens forsvarsceller. Jevnlig bruk reduserer også sjansene for å bli forkjølet eller få influensa med over 30 prosent.
Tåler stress bedre. Sauna trigger produksjon av  kroppens Heat Shock Proteins (VSP). Dette er proteiner kroppen produserer for å motvirke skadelige, nedbrytende eller giftige stressfaktorer. Miljøgifter, toksiner, varme, kulde, trening ol. VSP er utrolig potent, og iht Wikipedia har de omfangsrik og meget viktig funksjon.  Det hjelper andre proteiner til å opprettholde sin struktur og funksjon. Mange forskere tilskriver disse proteinene æren for at badstu er så sunt.
Smerte lindres også i badstu. Kroppens øker produksjonen av naturlige betennelses hemmende hormon (kortisol), og smertestillende stoffer (endorfiner). Kanskje ikke rart at over 50% smertepasienter får en lindrende effekt av å ta badstu. Noe av smertelindringen kommer også hjertekarr effekten.
Blodsukker og insulin nivået reduseres. Spesielt i personer som har forhøyede nivå.  På denne måten vil de som er overvektige oppleve en forbedret og raskere vektreduksjon.
Hunden «forynges» . Varme gir en økt sirkulasjon i underhuden samt av man svetter mye mineral rike væske igjennom huden. Dette gjør at hudlaget får tilgang på mye næring samt at den renses. I tillegg får man en raskere fjerning av de ytre hudlaget (døde celler).
For å hente ut gevinsten med bastu må du: Generell gevinst får du med å ta badstu to eller flere ganger i uken. Hver økt bør vare minimum 20 min, dvs at du må sitte så lenge at det kjennes svært ubehaglig ut. Ønsker man kondisjons effekt gjør man det samme men da ta badstu rett etter hard øktene. Ønsker man restitusjons effekten kjører man 2×20 min hver gang,  med en kjølende pause i mellom. Ønsker man bare den generelle helseeffekt spiller det liten rolle når tid på døgnet man tar den.
Ps Badstuen må være svært varm (over 75 grader) med relativt lav fuktighet. Fuktigheten som er skal kun komme fra det gangen man heller vann på badstu ovnen.